Wstawienie endoprotezy stawu biodrowego – co musisz wiedzieć?

Wymiana stawu biodrowego to zabieg chirurgiczny, który może złagodzić ból i poprawić jakość życia osób cierpiących na chorobę zwyrodnieniową stawu biodrowego. Jest to również jedna z najskuteczniejszych operacji wykonywanych obecnie w chirurgii kości i stawów. Wymiana stawu biodrowego charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem powodzenia, a przeprowadzona przez doświadczonego chirurga pozwala pacjentom szybko powrócić do zdrowia i prowadzić niemal normalny tryb życia. Jeśli rozważasz przeprowadzenie operacji wymiany stawu biodrowego, oto kilka kluczowych punktów dotyczących zabiegu, które musisz znać.

Co to jest endoproteza biodra i jaka jest jej funkcja?

Endoproteza stawu biodrowego to wyrób medyczny, który służy do wymiany stawu biodrowego. Wymiana stawu biodrowego jest zabiegiem chirurgicznym wykonywanym w celu zmniejszenia bólu i poprawy mobilności u osób starszych i niedołężnych, które cierpią na chorobę zwyrodnieniową stawów (osteoarthritis). Wymiana stawu biodrowego jest wskazana u osób, u których występuje nadmierne zużycie stawu biodrowego (choroba zwyrodnieniowa stawów), a także u osób, które w przeszłości doznały złamania stawu biodrowego lub cierpią na reumatoidalne zapalenie stawów lub łuszczycę, które dotyczą stawu lub okolicy biodra.

Wymiany stawu biodrowego nie wykonuje się u pacjentów, którzy przeszli złamanie biodra lub którzy mają historię medyczną obejmującą zakrzepy krwi, lub stosowanie leków przeciwzakrzepowych. Pacjenci, którzy w przeszłości przeszli zabieg wymiany lub którzy doznali złamania biodra, mogą wymagać ponownej wymiany biodra, ale przy użyciu innego rodzaju protezy biodrowej.

Jak wykonuje się zabieg wszczepienia protezy stawu biodrowego?

Operacja wstawienia protezy stawu biodrowego jest wykonywana w znieczuleniu ogólnym, więc pacjent śpi. Chirurg wykonuje nacięcie w stawie biodrowym pacjenta, usuwa chory staw, a następnie wstawia nowy sztuczny staw. Nacięcia znajdują się zwykle po stronie pacjenta, ale niektórzy chirurdzy wykonują je poniżej kolana. Następnie chirurg zamyka nacięcia, a nogę pacjenta umieszcza w gipsie lub umieszcza ją w specjalnej maszynie, która wywiera nacisk w celu przyspieszenia gojenia.

Po operacji pacjenci muszą utrzymywać nacięcie w czystości, przyjmować antybiotyki i stosować leki przeciwbólowe zgodnie z zaleceniami. Przez pierwsze kilka dni po operacji większość pacjentów przebywa w szpitalu lub w stacjonarnej placówce rehabilitacyjnej. Pacjenci mogą spodziewać się pobytu w placówce przez 3 do 5 dni. Lekarz pacjenta może zalecić operację ambulatoryjną, jeśli stwierdzi, że pacjent może wrócić do swojego środowiska domowego z minimalną pomocą.

Jak wygląda życie po wymianie stawu biodrowego?

Protezy stawu biodrowego są zaprojektowane tak, aby służyły przez 10 do 20 lat. W tym czasie ważne jest prowadzenie zdrowego trybu życia i wykonywanie czynności, które pomogą zapobiec zwyrodnieniu stawu. Większość osób po wszczepieniu protezy stawu biodrowego jest w stanie powrócić do normalnego trybu życia. Pacjentom zaleca się początkowo zachowanie umiaru, aby umożliwić proces gojenia. Może to obejmować uzyskanie pomocy w pracach domowych i innych codziennych czynnościach. Przez pierwsze 2 do 3 tygodni po operacji zaleca się pacjentom korzystanie z kul, aby uniknąć nadmiernego nacisku na stawy i mięśnie. W 6 tygodniu po operacji pacjenci mogą zacząć chodzić bez kul i powoli zwiększać poziom swojej aktywności.

Czy Narodowy Fundusz Zdrowia finansuje wstawienie protezy stawu biodrowego?

Narodowy Fundusz Zdrowia może sfinansować operację wszczepienia protezy stawu biodrowego, jeśli pacjent spełnia następujące kryteria:

• Pacjent musi być w wieku powyżej 60 lat, mieć rozpoznanie medyczne choroby zwyrodnieniowej stawów i być na długotrwałym reżimie leczenia lekiem z grupy glikokortykoidów.
  • Doznał on złamania stawu biodrowego i jest oceniany pod kątem wymiany stawu biodrowego jako realnej opcji leczenia.

Ile kosztuje wymiana stawu biodrowego?

Wymiana stawu biodrowego kosztuje od 10 000 do 25 000 złotych, w zależności od wybranego typu protezy stawu biodrowego. Typ protezy stawu biodrowego, który jest stosowany, zależy od diagnozy, stylu życia i historii medycznej pacjenta. Ponieważ operacja jest poważna i inwazyjna, ważne jest, aby wybrać chirurga ortopedę, który ma duże doświadczenie. Wybór chirurga, który wykonał setki wymian stawu biodrowego, może zwiększyć szanse na dobry wynik. Koszt wymiany stawu biodrowego może się znacznie różnić w zależności od chirurga ortopedy, który wykonuje procedurę, szpitala, w którym wykonywana jest operacja i rodzaju wymiany stawu biodrowego, który jest wybrany. Rozejrzyj się za wszystkimi 3 czynnikami, gdy szukasz chirurga i szpitala, który zapewnia procedurę.

Jakie są korzyści z wymiany stawu biodrowego?

Dobrze przeprowadzona wymiana stawu biodrowego może złagodzić ból i poprawić mobilność, pozwalając pacjentom zmniejszyć zużycie leków przeciwbólowych oraz zmniejszyć ryzyko upadków i złamań

Jakie są wady wymiany stawu biodrowego?

Źle wykonana wymiana stawu biodrowego może prowadzić do powikłań, w tym infekcji, zakrzepów krwi, zwichnięcia stawu biodrowego i śmierci płytkowej stawu. Źle wstawione endoproteza stawu biodrowego może spełniać swoją funkcję tylko kilka lat.

Jaka jest różnica pomiędzy rewizją stawu biodrowego a jego wymianą?

Zabieg rewizyjny polega na ponownym przeprowadzeniu przez chirurga operacji na tym samym stawie biodrowym, który był wcześniej operowany. Operacja rewizyjna jest często wymagana, gdy uraz pacjenta jest poważny. Zabieg wymiany polega na zastąpieniu przez chirurga stawu biodrowego sztuczną protezą. Zabieg wymiany jest często wymagany, gdy uraz pacjenta jest mniej poważny.

Jak długo odczuwa się ból po wymianie stawu biodrowego?

Ilość czasu, w którym pacjent doświadcza bólu po wymianie stawu biodrowego, różni się w zależności od osoby. Niektórzy pacjenci odczuwają ból przez kilka tygodni po operacji, a inni przez kilka miesięcy. Wiek i styl życia pacjenta mogą również wpływać na czas trwania bólu. Poziom bólu po operacji wymiany stawu biodrowego na ogół zmniejsza się wraz z upływem czasu, ale niektórzy pacjenci doświadczają przewlekłego bólu po zakończeniu operacji. Jeśli pacjent doświadcza przewlekłego bólu i bólu trwającego dłużej niż kilka tygodni po operacji, powinien skonsultować się ze swoim lekarzem.