Operacja zespołu cieśni nadgarstka – najważniejsze informacje

Zespół cieśni nadgarstka (CTS) jest bolesną dolegliwością, która może się rozwinąć w przypadku ucisku na ścięgna w nadgarstku. Operacja może być rozważona, jeśli inne metody leczenia, takie jak szyny lub zastrzyki sterydowe nie rozwiązały objawów. Operacja zespołu cieśni nadgarstka polega na przecięciu nadgarstka, dzięki czemu można zmniejszyć nacisk na nerw pośrodkowy, który znajduje się w tunelu nadgarstka. Podczas tej procedury chirurg albo odbarczy tunel nadgarstka lub zwolni wszelkie ciasne pasma tkanek wokół niego, aby zmniejszyć nacisk na nerw pośrodkowy. Przeczytaj ten artykuł, aby uzyskać więcej informacji na temat operacji zespołu cieśni nadgarstka i dowiedzieć się, czy jest ona odpowiednia dla Ciebie.

Co to jest zespół cieśni nadgarstka?

Zespół cieśni nadgarstka jest stanem, który występuje, gdy występuje nacisk na nerw pośrodkowy, gdy przechodzi on przez tunel nadgarstka. Tunel nadgarstka znajduje się na spodniej stronie nadgarstka i zawiera ścięgna, mięśnie i nerw pośrodkowy. Z wiekiem tunel nadgarstka może ulec zapaleniu, obrzękowi i zwężeniu. Powoduje to ucisk na nerw pośrodkowy, co może powodować ból i drętwienie dłoni i palców. Kobiety są bardziej narażone na rozwój zespołu cieśni nadgarstka niż mężczyźni. Objawy zespołu cieśni nadgarstka mogą obejmować ból, mrowienie, drętwienie i osłabienie dłoni, szczególnie kciuka i dwóch pierwszych palców. Ważne jest, aby zobaczyć się z lekarzem, jeśli masz objawy, które trwają dłużej niż sześć miesięcy, ponieważ mogą one stać się trwałe.

Czy zespół cieśni nadgarstka może być leczony nieoperacyjnie?

Zespół cieśni nadgarstka może być leczony nieoperacyjnie za pomocą szyny lub zastrzyków steroidowych. Możesz również otrzymać leki przeciwzapalne lub ortezę na nadgarstek, która pomoże Ci podtrzymać nadgarstek podczas leczenia. Szyny mogą być skuteczne w zapewnieniu ulgi od bólu i osłabienia, jeśli są używane regularnie przez cztery do sześciu tygodni. Zastrzyki sterydowe są najbardziej skuteczne, gdy są stosowane jako część wielokierunkowego planu leczenia, który może obejmować ortezę nadgarstka.

Kiedy zalecana jest operacja zespołu cieśni nadgarstka?

Decyzja o wykonaniu operacji zespołu cieśni nadgarstka będzie oparta na Twoich objawach i innych czynnikach, takich jak wiek, styl życia i wykonywany zawód. Jeśli inne metody leczenia zespołu cieśni nadgarstka nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, chirurg może zalecić wykonanie operacji w celu zmniejszenia nacisku na nerw pośrodkowy.

Jak przeprowadza się operację zespołu cieśni nadgarstka?

Istnieje szereg technik chirurgicznych stosowanych w leczeniu zespołu cieśni nadgarstka. Do najczęstszych operacji należą:

• Otwarte uwolnienie tunelu nadgarstka polega na wykonaniu nacięcia nad stroną dłoniową nadgarstka w celu uzyskania dostępu do tunelu nadgarstka. Chirurg następnie przetnie tunel nadgarstka, aby poszerzyć przejście i uwolnić wszelkie napięte tkanki, które uciskają nerw pośrodkowy.
  • Endoskopowe uwolnienie kanału nadgarstka jest wykonywane przy użyciu małej kamery i narzędzi, które są wprowadzane przez małe nacięcia wykonane w nadgarstku. Podczas tego zabiegu chirurg wykona nacięcie po stronie dłoniowej nadgarstka, aby uzyskać dostęp do tunelu nadgarstka.
  • Uwolnienie tunelu nadgarstka z nacięciem grzbietowym – ta operacja jest wykonywana przez nacięcie wykonane w tylnej części nadgarstka. Procedura jest podobna do otwartego uwolnienia tunelu nadgarstka.

Ile kosztuje operacja zespołu cieśni nadgarstka w Polsce?

Koszt zależy od szpitala, ubezpieczenia zdrowotnego oraz od tego, czy zabieg jest wykonywany jako ambulatoryjny, czy stacjonarny. W większości przypadków koszt operacji wynosi około 2 tys. złotych.

Jak długo trwa rehabilitacja po operacji zespołu cieśni nadgarstka?

Większość pacjentów jest w stanie powrócić do pracy po upływie dwóch do trzech tygodni od zabiegu. Może być jednak konieczne stosowanie ortez lub szyn na nadgarstek, aby pomóc w podtrzymaniu nadgarstka podczas rekonwalescencji. Prawdopodobnie zauważysz poprawę w zakresie objawów w ciągu kilku tygodni po operacji, ale pełny powrót do zdrowia może potrwać do sześciu miesięcy.

Jakie są zagrożenia związane z nieleczonym zespołem cieśni nadgarstka?

Nieleczony zespół cieśni nadgarstka może spowodować długotrwałe uszkodzenie nerwu, które jest trudne do wyleczenia. Powinieneś skonsultować się z lekarzem, jeśli masz objawy, które trwają dłużej niż sześć miesięcy, ponieważ mogą one stać się trwałe.