Na czym polega operacja kręgosłupa i jakie są jej rodzaje?

Chirurgia kręgosłupa jest dziedziną chirurgii ortopedycznej, która zajmuje się schorzeniami kości, mięśni, nerwów i kręgosłupa. Operacja kręgosłupa może być wykonana w celu zmniejszenia ciśnienia na nerwy rdzeniowe lub w celu skorygowania deformacji pleców, lub szyi. Procedura ta może być również stosowana w celu naprawy uszkodzeń spowodowanych przez uraz lub infekcję. Ten artykuł zawiera dogłębne omówienie różnych rodzajów operacji kręgosłupa, w tym wyjaśnienie każdego rodzaju i jego celu, a także czego można się spodziewać po zabiegu i jak długo potrwa rekonwalescencja.

Na czym polega chirurgia kręgosłupa i jakie są jej rodzaje?

Chirurgia kręgosłupa jest dziedziną chirurgii ortopedycznej, która zajmuje się zaburzeniami kości, mięśni, nerwów i kręgosłupa. Operacja kręgosłupa może być wykonana w celu zmniejszenia ciśnienia na nerwy rdzeniowe lub w celu skorygowania deformacji pleców, lub szyi. Procedura ta może być również stosowana do naprawy uszkodzeń spowodowanych urazem lub infekcją. Ten artykuł zawiera dogłębne omówienie różnych rodzajów operacji kręgosłupa, w tym wyjaśnienie każdego rodzaju i jego celu, a także czego można się spodziewać po zabiegu i jak długo potrwa rekonwalescencja.

Co to jest operacja fuzji kręgosłupa?

Operacja kręgosłupa jest rodzajem operacji kręgosłupa wykonywanej wtedy, gdy co najmniej dwa kręgi są połączone razem, aby wyeliminować ruch między nimi. Jest to również znane jako procedura „zamknięta”. Istnieje kilka możliwych powodów, aby wykonać operację fuzji kręgosłupa. Niektóre z nich obejmują:

• Korekta skoliozy skolioza to powszechny stan, w którym kręgosłup jest zakrzywiony w jedną stronę. Ten rodzaj deformacji kręgosłupa może powodować ból, osłabienie mięśni i problemy z oddychaniem. Operacja fuzji kręgosłupa może skorygować skoliozę poprzez połączenie co najmniej dwóch kręgów razem. Po operacji kości goją się razem i nie poruszają się już. W ten sposób powstaje równy, prosty kręgosłup.
  • Zmniejszenie nacisku na nerw rdzeniowy – jeśli nerw rdzeniowy jest uciskany przez przepuklinę dysku lub inne schorzenie kręgosłupa, może to powodować ból lub drętwienie w miejscach obsługiwanych przez ten nerw. W takich przypadkach operacja może zmniejszyć nacisk na nerw, aby zmniejszyć objawy.
  • Leczenie zakażeń kręgosłupa – zakażenie kręgosłupa jest rzadkim, ale poważnym stanem, który rozwija się, gdy bakterie podróżują do kręgosłupa przez przerwę w skórze w pobliżu kręgosłupa. W większości przypadków zakażenie kręgosłupa leczy się samymi antybiotykami. Jednakże, jeśli zakażenie jest poważne, lekarze mogą zalecić operację usunięcia zainfekowanej tkanki.

Czym jest operacja dekompresji kręgosłupa?

Operacja dekompresji kręgosłupa jest rodzajem operacji kręgosłupa, w której lekarz usuwa kość lub tkankę z kręgosłupa, aby stworzyć więcej miejsca dla nerwów rdzeniowych. Jest to również znany jako „otwarty” zabieg. Istnieje kilka możliwych powodów, aby wykonać operację dekompresji kręgosłupa. Niektóre z nich obejmują:

• Zmniejszenie stenozy kręgosłupa – stenoza kręgosłupa to ucisk rdzenia kręgowego lub nerwów spowodowany zwężeniem kanału kręgowego. Najczęściej występuje u starszych dorosłych, którzy są otyli lub mają chorobę zwyrodnieniową kolan.
  • Zmniejszenie bólu spowodowanego przepukliną dysku – przepuklina dysku jest częstym schorzeniem, które występuje, gdy dysk pęknie i wepchnie fragmenty do kanału kręgowego lub pobliskich nerwów. Przepuklina dysku może powodować ból lub drętwienie nóg, jak również osłabienie nóg lub utratę czucia w nogach.
  • Leczenie zakażeń rdzenia kręgowego – zakażenia kręgosłupa są rzadkie i są najczęściej obserwowane u dzieci z chorobą sierpowatą. W większości przypadków, zakażenie rdzenia kręgowego jest leczony z samych antybiotyków. Jednakże, jeśli infekcja jest ciężka, lekarze mogą zalecić operację w celu usunięcia zainfekowanej tkanki.

Jakie są inne rodzaje operacji kręgosłupa?

• Laminektomia – podczas laminektomii lekarz usuwa część laminy kręgosłupa, kostnego fragmentu, który otacza kanał kręgowy. Istnieje kilka powodów wykonywania laminektomii, w tym w celu zmniejszenia nacisku na nerw rdzeniowy z powodu zwężenia, leczenia skoliozy lub leczenia przepukliny dysku.
  • Wymiana dysku – operacja wymiany dysku zastępuje zwyrodniały dysk sztucznym dyskiem. Do operacji wykorzystuje się dysk pochodzący z innej części ciała lub ze zwłok. Jest ona najczęściej stosowana w leczeniu skoliozy, choroby zwyrodnieniowej dysku lub stenozy kręgosłupa.
  • Endoskopowa operacja kręgosłupa – endoskopowa chirurgia kręgosłupa jest rodzajem minimalnie inwazyjnej chirurgii kręgosłupa, wykonywanej przez małe nacięcie za pomocą urządzenia teleskopowego zwanego endoskopem. Techniki endoskopowe są zazwyczaj mniej inwazyjne, charakteryzują się krótszym czasem rekonwalescencji, mniejszą utratą krwi i mniejszą liczbą infekcji ran w porównaniu ze standardowymi technikami chirurgii kręgosłupa.

Kiedy konieczna jest operacja kręgosłupa?

Operacja kręgosłupa jest wykonywana, gdy zachowawcze metody leczenia nie zapewniają wystarczającej ulgi w bólu. Ból jest znakiem ostrzegawczym, że coś jest nie tak i zawsze należy szukać leczenia, gdy tylko się pojawi. Jeśli go zignorujemy, może się nasilić i doprowadzić do poważniejszych problemów. Chirurgia kręgosłupa może leczyć przyczynę bólu i korygować deformacje, które rozwinęły się z powodu bólu. Należy jednak pamiętać, że operacja kręgosłupa nie jest lekiem na wszystko i nie jest odpowiednia w każdej sytuacji. Wykonuje się ją tylko w poważnych przypadkach, gdy ból przeszkadza w codziennym życiu.

Jaki lekarz wykonuje operacje kręgosłupa?

Chirurdzy ortopedyczni wykonują operacje kręgosłupa, a także inne rodzaje operacji na kościach i stawach. Najważniejszą rzeczą, jaką należy pamiętać o chirurgach, jest to, że chirurgia jest sztuką, a różni chirurdzy mogą mieć różne umiejętności i techniki. Dlatego ważne jest, aby wybrać chirurga, który ma doświadczenie w leczeniu rodzaju stanu, który masz. Pacjenci często błędnie zakładają, że specjalność medyczna i podspecjalność chirurgiczna to ta sama rzecz, ale często tak nie jest.

Jak długo trzeba czekać na operację kręgosłupa?

Istnieje kilka czynników, które określają, jak długo trzeba czekać na operację. Należą do nich nasilenie objawów, ogólny stan zdrowia i rodzaj operacji, której potrzebujesz. Istnieje również kilka rzeczy, które możesz zrobić w czasie oczekiwania na operację, aby zmniejszyć ból i przyspieszyć powrót do zdrowia. Należą do nich przyjmowanie leków przeciwbólowych, wykonywanie terapii fizycznej i znalezienie sposobów na zarządzanie stresem w swoim życiu.

Jak wygląda endoskopowa operacja kręgosłupa?

Za pomocą teleskopowego urządzenia zwanego endoskopem, chirurg ortopeda może przeprowadzić minimalnie inwazyjną operację kręgosłupa. Ten rodzaj operacji jest mniej inwazyjny niż tradycyjna procedura chirurgiczna, która jest nazywana operacją otwartą. Endoskopowa chirurgia kręgosłupa jest wykonywana przez małe nacięcie, za pomocą teleskopowego urządzenia zwanego endoskopem. Pozwala to chirurgowi na obejrzenie wnętrza kręgosłupa i przeprowadzenie operacji z minimalnym uszkodzeniem otaczających tkanek. Endoskopowa chirurgia kręgosłupa jest wykonywana w celu leczenia stenozy kręgosłupa i przepukliny dysku. Jest ona również stosowana w leczeniu kilku rodzajów deformacji kręgosłupa, takich jak skolioza i kifoza.